• Tematy lekcji w klasach IV-VIII

        • KLASA IV

          1. Czym jest zdrowie? – Zdrowie jako wartość

          2. Czynniki wpływające na zdrowie –środowisko, nawyki, relacje

          3. Miejsce zdrowia w hierarchii wartości

          4. Zachowania chroniące zdrowie i ryzykowne dla zdrowia

          5. Zdrowy styl życia to zdrowy organizm

          6. Moje ciało się zmienia

          7. Moje ciało–poznaję, szanuję, dbam

          8. Kiedy iść do lekarza? Objawy choroby i przygotowanie do wizyty

          9. Samoocena, akceptacja i stawianie granic, czyli jak się czuć dobrze w swoim

          ciele

          10. Dlaczego codzienna higiena ma znaczenie dla zdrowia?

          11. Woda to podstawa zdrowia i życia

          12. Z ogrodu na talerz – rośliny, które warto jeść

          13. Czytam, sprawdzam, wybieram –jak rozpoznać zdrowy produkt

          14. Zdrowie psychiczne – jak dbać oswój nastrój i myśli

          15. Emocje –poznaj, nazwij, zareaguj

          16. Nie jesteś sam –gdzie szukać pomocy, gdy jest trudno

          17. Co robi stres z moją głową i ciałem –i jak sobie z nim radzić?

          18. Rodzina – mój pierwszy zespół

          19. Przemoc to nie jest rozwiązanie

          20. Higiena cyfrowa –jak dbać o zdrowie i relacje w świecie ekranów

          21. Dogadać się to sztuka – uczymy się rozwiązywać konflikty w domu i szkole

          22. Bezpieczna aktywność fizyczna

          23. Sen to super moc –jak odpoczywać, żeby mieć energię i dobry nastrój

          24. Zagrożenia w sieci i cyber bezpieczeństwo

          25. Ratuję–wiem, co zrobić w nagłej sytuacji

          26. Ciszej znaczy zdrowiej – jak chronić słuch i ograniczać hałas

          27. Ciało w ruchu–głowa w spokoju. Równowaga dla zdrowia –utrwalenie

          28. Projekt edukacyjny

          KLASA V

          1. Dlaczego zdrowie to moja sprawa?

          2. Styl życia a zdrowie–co ma znaczenie?

          3. Zdrowie w moich rękach–mój plan zmian dla siebie i otoczenia

          4. Zdrowie psychiczne – siła, która pomaga żyć

          5. Zagrożenia a odpowiedzialność – czego unikać?

          6. Jak myślenie o dziewczynkach i chłopcach wpływa na to, kim jesteśmy?

          7. Jak myślenie o dziewczynkach i chłopcach wpływa na to, kim jesteśmy?

          8. Czym są granice osobiste i jak je wyznaczać?

          9. Relacje z serca – o koleżeństwie, przyjaźni i pierwszych uczuciach

          10. Jak się dogadać? – słowa, gesty i emocje w codziennej komunikacji

          11. Lubię siebie – budowanie pozytywnego obrazu siebie

          12. Gdy ranię siebie–jak rozpoznać autoagresję i gdzie szukać pomocy?

          13. Gdzie szukać pomocy, gdy emocje przytłaczają?

          14. Szacunek do różnorodności - o zrozumieniu i akceptacji

          15. Jak to, co jem, wpływa na moje zdrowie?

          16. Zdrowo i samodzielnie: przygotowuję to, co dobrze mi służy

          17. Ruch jako źródło energii i dobrego samopoczucia

          18. Jak aktywne przerwy pomagają zdrowiu?

          19. Sen –dlaczego ciało i mózg go potrzebują?

          20. Co „wisi” w powietrzu? Czego nie widać, ale co wpływa na nasze życie

          21. Rusz się razem z nami! – aktywność fizyczna z rodziną i przyjaciółmi

          22. Rodzina to bezpieczeństwo. Co tworzy dobrą atmosferę w domu

          23. Rodzina –jak dbać o relacje z bliskimi?

          24. Rodzina się zmienia – jak sobie z tym radzić

          25. Wewnętrzna siła–jak rozumieć emocje, dbać o siebie i wspierać innych

          26. Rodzina się zmienia – jak sobie z tym radzić?

          27. Stop przemocy: wiem, jak reagować na przemoc i chronić siebie

          28. Każdy dojrzewa inaczej – zmiany w ciele wymagają uwagi

          29. Początek życia i seksualność – zrozumieć, by szanować

          KLASA VI

          1. Zdrowie to wybór. Jak żyć dobrze i skąd czerpać wiedzę?

          2. Zdrowa równowaga – czym jest nadwaga i jak jej zapobiegać?

          3. Natura ma znaczenie – jak kontakt z przyrodą wspiera zdrowie i uczy

          odpowiedzialności

          4. Po co są badania profilaktyczne i przesiewowe –kto ich potrzebuje?

          5. Sygnały ciała: kiedy organizm mówi, że coś jest nie tak

          6. Choroby, z którymi żyje się codziennie – jak rozumieć i wspierać osoby

          przewlekle chore

          7. Hartowanie ciała – naturalna tarcza zdrowia

          8. Przestrzeń dla wszystkich – jak ułatwić życie osobom z niepełnosprawnością

          9. Mądrze jem i piję: czego naprawdę potrzebuje moje ciało i mózg

          10. Mądrze w sieci – zagrożenia i wybory w cyfrowym świecie

          11. Nie każdy w sieci jest tym, za kogo się podaje. Jak rozpoznać niebezpieczne

          kontakty i reagować na nie

          12. Nie wszystko, co popularne, jest bezpieczne. Jak mówić NIE używkom

          13. Silny, zdrowy, niezależny – dlaczego warto żyć bez używek?

          14. Nie musisz być sam – gdzie szukać pomocy, gdy chodzi o używki?

          15. Jak stres wpływa na nasze decyzje?

          16. Znam swoją wartość. Jak mówić o sobie z szacunkiem i stawiać granice innym

          17. Po co nam sen i chwile relaksu?

          18. Rusz ciało, uspokój głowę: jak ćwiczenia pomagają się wyciszyć

          19. Nie marnuję–dbam o świeżość i przechowywanie żywności z głową

          20. Rodzina to wsparcie, wartości i wspólne życie

          21. Ciało się zmienia – co warto wiedzieć o cyklu miesiączkowym

          22. Seksualność i zdrowie

          23. Dbam o naturę – dbam o siebie!

          24. Zdrowie to wybór – wiem, rozumiem, działam. Zajęcia podsumowujące treści

          realizowane w klasie 6.

          25. Projekt edukacyjny

          KLASA VII

          Dojrzewanie –czas burzliwych zmian

          1. Zmiany w wyglądzie i funkcjonowaniu ciała nastolatków

          2. Higiena dojrzewania

          3. Emocje –sygnały z naszego wnętrza

          4. Co myślę, co czuję, jak reaguję–czyli o wpływie emocji na ciało i zachowanie

          5. Słucham – rozumiem – reaguję

          6. Jak mówić o sobie, by być zrozumianym?

          7. Ruch to zdrowie –jak aktywność chroni przed chorobami

          8. Zaplanuj swój talerz – odżywiaj się mądrze i aktywnie

          9. Nie wszystko dobre, co modne –jak nie szkodzić sobie dietą i suplementami

          10.Jedz mądrze–jedzenie może leczyć albo szkodzić

          11.Ciało, myśli, emocje – jak to się wszystko łączy?

          12.Poznaję siebie – tożsamość, emocje i relacje

          13.Jak działają metody antykoncepcji – wiedza pomocą przy podejmowaniu

          odpowiedzialnych decyzji

          14.Dlaczego potrzebujemy bioróżnorodności? Zdrowie człowieka a świat

          przyrody

          15.Moje działania – nasza planeta. Jak mogę zadbać o zdrowe środowisko?

          16.Godność–wartość, którą mamy od zawsze

          17.Szacunek bez wyjątków–godność każdego człowieka

          18.Zdrowie ponad wszystko – wspólna wartość kultur świata

          19.Mam wpływ! Jak dbać o zdrowie i przyrodę każdego dnia?

          20.Zdrowie pod kontrolą – co zależy ode mnie?

          21.Zakaźne zagrożenia – jak się chronić i dlaczego to ważne?

          22.Szczepienia – jak chroniły dawniej i chronią dziś?

          23.Mierniki zdrowia – co mówi o mnie moje ciało?

          24.Rusz się dla zdrowia – jak zachęcać innych do aktywności fizycznej?

          25.Mój dzień pod lupą – jak planować aktywność, odpoczynek i sen?

          26.Dlaczego warto powiedzieć NIE–jak chronić siebie przed uzależnieniami?

          27.Klimat a zdrowie – wpływ na nasze ciało i umysł

          28.Świadome decyzje – jak podejmować odpowiedzialne wybory w relacjach?

          29.Projekt edukacyjny

          KLASA VIII

          1. Godność–wartość, którą mamy od zawsze

          2. Szacunek bez wyjątków–godność każdego człowieka

          3. Zdrowie ponad wszystko –wspólna wartość kultur świata

          4. Mam wpływ! Jak dbać o zdrowie i planetę każdego dnia?

          5. Pomagam – bo zdrowie innych też się liczy!

          6. Zdrowie intymne – jak się chronić i kiedy reagować?

          7. Ruch to zdrowie – jak dbać o ciało, kręgosłup i środowisko każdego dnia

          8. Dlaczego sen jest kluczowy dla zdrowia?

          9. Co wpływa na moje samopoczucie? – dobrostan i sposoby radzenia sobie z

          trudnościami

          10.Kto dba o zdrowie intymne –zawody związane z seksualnością i zdrowiem

          reprodukcyjnym

          11.Reaguję, nie milczę – jak rozpoznać i zgłosić przemoc seksualną

          12.Poznaję siebie – tożsamość, emocje i relacje

          13.Jak działają metody antykoncepcji – wiedza pomaga w podejmowaniu

          odpowiedzialnych decyzji

          14.Dlaczego potrzebujemy bioróżnorodności? Zdrowie człowieka a świat

          przyrody

          15.Projekt edukacyjny