Tematy lekcji w klasach IV-VIII
KLASA IV
1. Czym jest zdrowie? – Zdrowie jako wartość
2. Czynniki wpływające na zdrowie –środowisko, nawyki, relacje
3. Miejsce zdrowia w hierarchii wartości
4. Zachowania chroniące zdrowie i ryzykowne dla zdrowia
5. Zdrowy styl życia to zdrowy organizm
6. Moje ciało się zmienia
7. Moje ciało–poznaję, szanuję, dbam
8. Kiedy iść do lekarza? Objawy choroby i przygotowanie do wizyty
9. Samoocena, akceptacja i stawianie granic, czyli jak się czuć dobrze w swoim
ciele
10. Dlaczego codzienna higiena ma znaczenie dla zdrowia?
11. Woda to podstawa zdrowia i życia
12. Z ogrodu na talerz – rośliny, które warto jeść
13. Czytam, sprawdzam, wybieram –jak rozpoznać zdrowy produkt
14. Zdrowie psychiczne – jak dbać oswój nastrój i myśli
15. Emocje –poznaj, nazwij, zareaguj
16. Nie jesteś sam –gdzie szukać pomocy, gdy jest trudno
17. Co robi stres z moją głową i ciałem –i jak sobie z nim radzić?
18. Rodzina – mój pierwszy zespół
19. Przemoc to nie jest rozwiązanie
20. Higiena cyfrowa –jak dbać o zdrowie i relacje w świecie ekranów
21. Dogadać się to sztuka – uczymy się rozwiązywać konflikty w domu i szkole
22. Bezpieczna aktywność fizyczna
23. Sen to super moc –jak odpoczywać, żeby mieć energię i dobry nastrój
24. Zagrożenia w sieci i cyber bezpieczeństwo
25. Ratuję–wiem, co zrobić w nagłej sytuacji
26. Ciszej znaczy zdrowiej – jak chronić słuch i ograniczać hałas
27. Ciało w ruchu–głowa w spokoju. Równowaga dla zdrowia –utrwalenie
28. Projekt edukacyjny
KLASA V
1. Dlaczego zdrowie to moja sprawa?
2. Styl życia a zdrowie–co ma znaczenie?
3. Zdrowie w moich rękach–mój plan zmian dla siebie i otoczenia
4. Zdrowie psychiczne – siła, która pomaga żyć
5. Zagrożenia a odpowiedzialność – czego unikać?
6. Jak myślenie o dziewczynkach i chłopcach wpływa na to, kim jesteśmy?
7. Jak myślenie o dziewczynkach i chłopcach wpływa na to, kim jesteśmy?
8. Czym są granice osobiste i jak je wyznaczać?
9. Relacje z serca – o koleżeństwie, przyjaźni i pierwszych uczuciach
10. Jak się dogadać? – słowa, gesty i emocje w codziennej komunikacji
11. Lubię siebie – budowanie pozytywnego obrazu siebie
12. Gdy ranię siebie–jak rozpoznać autoagresję i gdzie szukać pomocy?
13. Gdzie szukać pomocy, gdy emocje przytłaczają?
14. Szacunek do różnorodności - o zrozumieniu i akceptacji
15. Jak to, co jem, wpływa na moje zdrowie?
16. Zdrowo i samodzielnie: przygotowuję to, co dobrze mi służy
17. Ruch jako źródło energii i dobrego samopoczucia
18. Jak aktywne przerwy pomagają zdrowiu?
19. Sen –dlaczego ciało i mózg go potrzebują?
20. Co „wisi” w powietrzu? Czego nie widać, ale co wpływa na nasze życie
21. Rusz się razem z nami! – aktywność fizyczna z rodziną i przyjaciółmi
22. Rodzina to bezpieczeństwo. Co tworzy dobrą atmosferę w domu
23. Rodzina –jak dbać o relacje z bliskimi?
24. Rodzina się zmienia – jak sobie z tym radzić
25. Wewnętrzna siła–jak rozumieć emocje, dbać o siebie i wspierać innych
26. Rodzina się zmienia – jak sobie z tym radzić?
27. Stop przemocy: wiem, jak reagować na przemoc i chronić siebie
28. Każdy dojrzewa inaczej – zmiany w ciele wymagają uwagi
29. Początek życia i seksualność – zrozumieć, by szanować
KLASA VI
1. Zdrowie to wybór. Jak żyć dobrze i skąd czerpać wiedzę?
2. Zdrowa równowaga – czym jest nadwaga i jak jej zapobiegać?
3. Natura ma znaczenie – jak kontakt z przyrodą wspiera zdrowie i uczy
odpowiedzialności
4. Po co są badania profilaktyczne i przesiewowe –kto ich potrzebuje?
5. Sygnały ciała: kiedy organizm mówi, że coś jest nie tak
6. Choroby, z którymi żyje się codziennie – jak rozumieć i wspierać osoby
przewlekle chore
7. Hartowanie ciała – naturalna tarcza zdrowia
8. Przestrzeń dla wszystkich – jak ułatwić życie osobom z niepełnosprawnością
9. Mądrze jem i piję: czego naprawdę potrzebuje moje ciało i mózg
10. Mądrze w sieci – zagrożenia i wybory w cyfrowym świecie
11. Nie każdy w sieci jest tym, za kogo się podaje. Jak rozpoznać niebezpieczne
kontakty i reagować na nie
12. Nie wszystko, co popularne, jest bezpieczne. Jak mówić NIE używkom
13. Silny, zdrowy, niezależny – dlaczego warto żyć bez używek?
14. Nie musisz być sam – gdzie szukać pomocy, gdy chodzi o używki?
15. Jak stres wpływa na nasze decyzje?
16. Znam swoją wartość. Jak mówić o sobie z szacunkiem i stawiać granice innym
17. Po co nam sen i chwile relaksu?
18. Rusz ciało, uspokój głowę: jak ćwiczenia pomagają się wyciszyć
19. Nie marnuję–dbam o świeżość i przechowywanie żywności z głową
20. Rodzina to wsparcie, wartości i wspólne życie
21. Ciało się zmienia – co warto wiedzieć o cyklu miesiączkowym
22. Seksualność i zdrowie
23. Dbam o naturę – dbam o siebie!
24. Zdrowie to wybór – wiem, rozumiem, działam. Zajęcia podsumowujące treści
realizowane w klasie 6.
25. Projekt edukacyjny
KLASA VII
Dojrzewanie –czas burzliwych zmian
1. Zmiany w wyglądzie i funkcjonowaniu ciała nastolatków
2. Higiena dojrzewania
3. Emocje –sygnały z naszego wnętrza
4. Co myślę, co czuję, jak reaguję–czyli o wpływie emocji na ciało i zachowanie
5. Słucham – rozumiem – reaguję
6. Jak mówić o sobie, by być zrozumianym?
7. Ruch to zdrowie –jak aktywność chroni przed chorobami
8. Zaplanuj swój talerz – odżywiaj się mądrze i aktywnie
9. Nie wszystko dobre, co modne –jak nie szkodzić sobie dietą i suplementami
10.Jedz mądrze–jedzenie może leczyć albo szkodzić
11.Ciało, myśli, emocje – jak to się wszystko łączy?
12.Poznaję siebie – tożsamość, emocje i relacje
13.Jak działają metody antykoncepcji – wiedza pomocą przy podejmowaniu
odpowiedzialnych decyzji
14.Dlaczego potrzebujemy bioróżnorodności? Zdrowie człowieka a świat
przyrody
15.Moje działania – nasza planeta. Jak mogę zadbać o zdrowe środowisko?
16.Godność–wartość, którą mamy od zawsze
17.Szacunek bez wyjątków–godność każdego człowieka
18.Zdrowie ponad wszystko – wspólna wartość kultur świata
19.Mam wpływ! Jak dbać o zdrowie i przyrodę każdego dnia?
20.Zdrowie pod kontrolą – co zależy ode mnie?
21.Zakaźne zagrożenia – jak się chronić i dlaczego to ważne?
22.Szczepienia – jak chroniły dawniej i chronią dziś?
23.Mierniki zdrowia – co mówi o mnie moje ciało?
24.Rusz się dla zdrowia – jak zachęcać innych do aktywności fizycznej?
25.Mój dzień pod lupą – jak planować aktywność, odpoczynek i sen?
26.Dlaczego warto powiedzieć NIE–jak chronić siebie przed uzależnieniami?
27.Klimat a zdrowie – wpływ na nasze ciało i umysł
28.Świadome decyzje – jak podejmować odpowiedzialne wybory w relacjach?
29.Projekt edukacyjny
KLASA VIII
1. Godność–wartość, którą mamy od zawsze
2. Szacunek bez wyjątków–godność każdego człowieka
3. Zdrowie ponad wszystko –wspólna wartość kultur świata
4. Mam wpływ! Jak dbać o zdrowie i planetę każdego dnia?
5. Pomagam – bo zdrowie innych też się liczy!
6. Zdrowie intymne – jak się chronić i kiedy reagować?
7. Ruch to zdrowie – jak dbać o ciało, kręgosłup i środowisko każdego dnia
8. Dlaczego sen jest kluczowy dla zdrowia?
9. Co wpływa na moje samopoczucie? – dobrostan i sposoby radzenia sobie z
trudnościami
10.Kto dba o zdrowie intymne –zawody związane z seksualnością i zdrowiem
reprodukcyjnym
11.Reaguję, nie milczę – jak rozpoznać i zgłosić przemoc seksualną
12.Poznaję siebie – tożsamość, emocje i relacje
13.Jak działają metody antykoncepcji – wiedza pomaga w podejmowaniu
odpowiedzialnych decyzji
14.Dlaczego potrzebujemy bioróżnorodności? Zdrowie człowieka a świat
przyrody
15.Projekt edukacyjny